Objawienia prywatne nigdy nie
mają na celu głoszenia nowej nauki wiary. Wiara nasza bowiem opiera się na
Świętej Tradycji Kościoła i Piśmie Świętym, czyli na słowie objawionym przez
samego Boga, powierzonym Kościołowi Świętemu, który je swoim autorytetem
wyjaśnia i do wierzenia podaje. Objawienia zaś prywatne mogą w sposób
pogłębiony prawdy Boże tylko wyjaśniać i uzupełniać, dodając do nich budujące
i pouczające szczegóły.
Bóg posługuje się niekiedy
objawieniami prywatnymi dla pobudzenia wiernych do większej gorliwości lub dla
wprowadzenia np. nowych uroczystości i nabożeństw. Tak np. uroczystość Bożego
Ciała bierze swój początek z objawień bł. Julianny z Leodium (1193 — 1258), a
znane dziś w całym Kościele nabożeństwo do Najświętszego Serca Jezusa powstało
pod wpływem objawień, którymi Pan Jezus zaszczycił wizytkę Marię Małgorzatę
Alacoque (1647 — 1690).
Można by tu jeszcze wymienić cały
szereg świętych, którzy zostali zaszczyceni wizjami i objawieniami, a którzy
potem swoim życiem wywarli ogromny wpływ na życie całego Kościoła Świętego, a
także świata, jak chociażby Św. Franciszek z Asyżu, czy w ostatnich czasach
słynny włoski stygmatyk Ojciec Pio a także bł. Faustyna.
Główną przyczyną objawień
prywatnych jest dobroć i Miłosierdzie Boże. Bóg pragnie w ten sposób zachęcić
dobrych do wytrwania, wzmocnić w nich wiarę i ufność podczas powszechnych
doświadczeń, a szczególnie przypomnieć Sprawiedliwość Bożą, aby pobudzić ludzi
do pokuty i poprawy życia. Nieraz Pan Bóg upomina w ten sposób całe narody.
Jest to też znak szczególnej
dobroci Bożej, gdy w danym społeczeństwie wybiera jakąś osobę godną i
świątobliwą, której powierza określoną misję do spełnienia. Np. Francja
otrzymała swego czasu taką pomoc w osobie Św. Joanny d'Arc, a następnie Św.
Teresy od Dzieciątka Jezus, które swoją ofiarą i modlitwą odnowiły życie
chrześcijańskie w swojej ojczyźnie.
Pan Bóg i o nas nie zapomniał, przestrzegając i upominając
przez świątobliwą Wandę Malczewską, która swymi wizjami dodawała ducha naszym
rodakom.
Są ludzie, którzy uważają wszelkie
objawienia prywatne za wymysły, a krytykując je odnoszą się do nich z
pewną ironią i lekceważeniem, a na tych, co im dają wiarę, patrzą z
politowaniem. Szczególnie, gdy chodzi o niewiasty miewające objawienia,
przypisują je ich religijnemu przeczuleniu, dewocji lub niezdrowej
skłonności do nadzwyczajności.
Jak mamy się wobec tych zjawisk
zachować? Objawienia prywatne istnieją, to jest pewne. Potwierdza to
Pismo Święte. Czytamy u proroka Joela: „I wyleję potem Ducha mego na
wszelkie ciało, a synowie wasi i córki wasze prorokować będą, starcy
wasi będą śnili, a młodzieńcy wasi będą mieli widzenia" (J13,1-3; ST).
Potwierdza to też św. Piotr (Dz2,16-18) a św. Paweł wielokrotnie pisze w
swoich listach o objawieniach prywatnych pouczając nawet, jak należy
się względem nich zachować (1 Kor 14,1-40).
Św. Tomasz z Akwinu, doktor Kościoła
pisze: „We wszystkich wiekach byli i są tacy, którzy posiadają ducha
proroctwa — wprawdzie nie na to, by głosić nową naukę, lecz dla
kierowania czynnościami ludzkimi".
Kościół Święty, nieomylny nauczyciel
prawdy, zawsze uznawał objawienia prywatne, a często wyraźnie
potwierdzał ich prawdziwość. Historia Kościoła podaje liczne przykłady
prawdziwych objawień. Znane są z objawień prywatnych szczególnie
niektóre niewiasty, jak św. Katarzyna Sieneńska, św. Teresa Wielka,
święte Gertruda, Brygida, Hildegarda. Przed 100 laty żyła jedna z
największych mistyczek w historii Kościoła Świętego, znana niemiecka
stygmatyczka, świątobliwa Anna Katarzyna Emmerich, która w objawieniach
swoich opisuje całe życie Zbawiciela, a szczególnie jego bolesną mękę i
śmierć.
Odrzucić to wszystko byłoby, według Vasquesa, nawet zgorszeniem i oznaką bezbożności.
Słusznie więc pisze kardynał Bona: „Tak z
Pisma Świętego, jak i ze świadectw historycznych wynika, że we
wszystkich wiekach i w każdym stanie ludzi występowały objawienia
prywatne"; w procesie kanonizacyjnym św. Teresy Wielkiej mówiło się o
jej objawieniach prywatnych jako o rzeczach powszechnie znanych i
pewnych, i powoływano się przy tym na liczne teksty ze Starego i Nowego
Testamentu.