„Ci zaś, którzy przystępują do sakramentu pokuty, otrzymują od
miłosierdzia Bożego przebaczenie zniewagi wyrządzonej Bogu i
równocześnie dostępują pojednania z Kościołem, któremu, grzesząc, zadali
ranę, a który przyczynia się do ich nawrócenia miłością, przykładem i
modlitwą”. KKK 1422
Jest to spotkanie z Miłosiernym Bogiem, który przebacza grzesznikowi wszystkie grzechy, jeżeli szczerze je wyznaje i żałuje.
Bóg udzielaw tym sakramencie następujących łask:
- łaski odpuszczenia grzechów,
- łaski wytrwania w dobrym,
- łaski uzdrowienia wewnętrznego, czasami fizycznego.
Bez dobrej spowiedzi nie będzie nigdy prawdziwej przemiany życia i
nawracania. Aby owocny i ważny był ten sakrament należy wypełnić
wszystkie - „Warunki dobrej spowiedzi” („Pięć warunków sakramentu
pokuty”).
I. Rachunek sumienia
I. Rachunek sumienia
Celem jest
poznanie: Jeżeli w twoim życiu była spowiedź świętokradzka to wszystkie
pozostałe spowiedzi i komunie św. też są świętokradzkie, i takie będą
następne, aż do spowiedzi podczas której wrócisz do tej spowiedzi i
naprawisz wszystko. Kolejne ważne spowiedzi automatycznie nie naprawiają
nieszczerej.
- Kiedy ostatni raz byłem u ważnej spowiedzi.
- Poznanie popełnionych grzechów, szczególnie ciężkich, także co do ilości ( w przybliżeniu).
- Czy wypełniłem zadaną pokutę. Jeżeli nie, należy odprawić jak najszybciej.
Jeżeli zapomniałem, należy samemu zadać sobie i odprawić. Nie powinno
się przystępować do kolejnej spowiedzi bez odprawienia pokuty. Jeżeli
przystępuję do kolejnej spowiedzi bez odprawienia pokuty jest to
lekceważenie sakramentu Bożego miłosierdzia. Pokutę powinno się
odprawiać po spowiedzi - jak najszybciej – a nie przed następną.
Należy
uczynić rachunek sumienia przed każdą spowiedzią, rozpoczynając od
modlitwy do Ducha Św., prosząc o Jego światło w poznaniu grzechów.
Jeżeli ktoś lekceważy rachunek sumienia, naraża się na spowiedź
świętokradzką – jeżeli nie pozna grzechów ciężkich i nie wyzna ich na
spowiedzi.
Osoby przystępujące rzadko do spowiedzi powinny
rachunek sumienia czynić zawsze na podstawie: „Rachunków sumienia”
znajdujących się w książeczkach do nabożeństwa lub innych, a nie tylko z
„głowy” – w myślach przypominając sobie popełnione grzechy - lub na
podstawie „Dekalogu”, „Przykazań kościelnych”, „Grzechów głównych”,
Przykazania miłości”. Osoby spowiadające się systematycznie przynajmniej
kilka razy w roku powinny czynić go na podstawie „Rachunku sumienia”.
Jeżeli tego nie czynimy, nie dotykamy wielu dziedzin naszego życia.
Przypominamy sobie tylko grzechy, które najczęściej popełniamy i te,
które znamy.
II. Żal za grzechy.
Jak potrafię
najlepiej przepraszam Boga za popełnione grzechy, że obraziliśmy Jego.
Na Bożą miłość odpowiedzieliśmy nieposłuszeństwem – brakiem miłości.
Powinniśmy żałować nie ze względu na karę ale na odrzucenie miłości.
Możemy wykorzystać pomoce z książeczek do nabożeństwa.
III. Mocne postanowienie poprawy.
Często niewiele, albo
wcale nie zmienia się nasze życie po spowiedzi – nawet jeżeli czynimy
to systematycznie - bo w postanowieniu brak konsekwencji i konkretnych
postanowień. Powiedzenie, że się poprawię lub będę lepszy nic nie
znaczy. Powinniśmy poznać nasze najważniejsze grzechy, ich przyczyny i
wady, i od nich zacząć pracę nad sobą, wyznaczając konkretne zadania jak
będę walczył z grzechem i wadą, a nie ogólniki. Od razu nie podejmujemy
pracy nad wszystkimi wadami i grzechami ale pojedynczo.
IV. Spowiedź szczera
Powinniśmy szczerze wyznać popełnione grzech:
- Grzechy ciężkie również co do ilości (przynajmniej w przybliżeniu) – nie chodzi o ciekawość spowiednika, ale aby on poznał obecną sytuację w jakiej jest grzesznik.
- Wyznawanie grzechów lekkich nie jest konieczne do ważności spowiedzi, ale pomaga nam w przemianie życia i otwiera na boże miłosierdzie.
- - Nie spowiadamy się z tych grzechów, które może popełniliśmy; może to ., może .....
- Nie wyznajemy cudzych grzechów.
- Nie chwalimy się dobrem , które czynimy i swoimi modlitwami.
Jeżeli, ktoś świadomie i dobrowolnie zataja grzechy ciężkie naraża się na spowiedź świętokradzką.
Może to czynić przez:
- Nie wyznawanie ich.
- Kłamanie na pytanie księdza odnośnie grzechu ciężkiego czy popełnił.
- Mówi je nie wprost, z intencją, aby ksiądz nie zrozumiał.
- Mówi specjalnie ciszej lub niewyraźnie, aby spowiednik nie usłyszał.
Szafarza sakramentu pojednania obowiązuje tajemnica spowiedzi. Nikt
ani: rodzice ( w przypadku dzieci), policja, sąd, biskup, a nawet sam
papież nie mogą zwolnić z tej tajemnicy. Także nie istnieją takie
okoliczności, które mogą zwolnic z tajemnicy, nawet: zagrożenie życia
spowiednika, czy kogoś innego, czyjeś dobro lub krzywda. Tajemnica
spowiedzi jest ustanowiona dla dobra penitenta, aby mógł szczerze bez
obawy ujawnienia wyznać wszystkie, nawet najcięższe swoje grzechy.
V. Zadośćuczynienie Panu Bogu i bliźniemu.
Zadośćuczynienie
Bogu polega na odprawieniu zadanej pokuty, staraniu się dobrem
wynagrodzić za obrazę Boga i starać się, aby więcej Boga nie obrażać.
Zadośćuczynienie
bliźniemu polega na naprawieniu zła, krzywdy zadanej przez mój grzech w
każdej dziedzinie. Zadośćuczynienie nie obowiązuje tylko w dziedzinie
materialnej: zniszczenie , kradzież rzeczy materialnych przez zwrócenie,
naprawienie, odkupienie. Ale naprawienie krzywdy wyrządzonej przez
plotki, posądzenia, oczernienia itp.
Podczas spowiedzi nie tylko
otrzymujemy przebaczenie grzechów, ale także Bóg udziela nam mocy do
pokonywania zła i pokus, umacnia do dobrego życia. A także udziela łaski
uzdrowienia wewnętrznego – spokój sumienia – a czasami nawet dokonuje
się uzdrowienie fizyczne.
Aby sakrament pojednania owocował w
naszym życiu należy systematycznie do niego przystępować - najlepiej raz
na miesiąc lub dwa – po dobrym przygotowaniu. Powinniśmy, także modlić
się o dobrą spowiedź i w intencji spowiednika, aby był jak najlepszym
narzędziem Bożego miłosierdzi. Najlepiej mieć jednego spowiednika.
Ks. Sławomir Brodawka
Congregavit nos in unum Christi amor
http://adam-czlowiek.blogspot.com/
________________________________