6 stycznia w kalendarzu mariologicznym (maryjnych świąt i uroczystości na całym świecie) przypada wspomnienie Matki Bożej z Kany.
Ecclesiae de Eucharistia:[54] Mysterium fidei! Jeśli Eucharystia
jest tajemnicą wiary, która przewyższa nasz intelekt, a przez to zmusza
nas do jak najpełniejszej uległości Słowu Bożemu, nikt tak jak Maryja
nie może być wsparciem i przewodnikiem w takiej postawie. Nasze
powtarzanie dzieła Chrystusa z Ostatniej Wieczerzy, które jest
wypełnianiem Jego nakazu: «To czyńcie na moją pamiątkę!», staje się
jednocześnie przyjęciem zaproszenia Maryi do okazywania Mu posłuszeństwa
bez wahania: «Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie» (J2,
5). Z matczyną troską, poświadczoną podczas wesela w Kanie, Maryja
wydaje się nam mówić: «Nie wahajcie się, zaufajcie słowu mojego Syna.
On, który mógł przemienić wodę w wino, ma moc uczynić z chleba i wina
swoje Ciało i swoją Krew, ofiarując wierzącym w tej tajemnicy żywą
pamiątkę swej Paschy, aby w ten sposób uczynić z siebie „chleb życia”».
Rosarium Virginis Mariae: [14] " Pierwszy ze 'znaków', jakie uczynił Jezus —przemienienie wody w wino na
weselu w Kanie — ukazuje nam Maryję właśnie w roli Nauczycielki, gdy
zachęca sługi do wykonania poleceń Chrystusa (por. J 2, 5).
Możemy sobie wyobrazić, że taką rolę spełniała Ona wobec uczniów po
wniebowstąpieniu Jezusa, gdy pozostała z nimi oczekując na Ducha
Świętego i umacniała ich w pierwszej misji. Przechodzić z Maryją przez
sceny różańca to jakby być w 'szkole' Maryi, by czytać Chrystusa, by
wnikać w Jego tajemnice, by zrozumieć Jego przesłanie"
Veritatis Splendor [120]: " Przyjmując i rozważając w swym sercu wydarzenia nie zawsze dla Niej zrozumiałe (por. Łk 2, 19), staje się wzorem dla wszystkich, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je (por. Łk 11, 28),
i zasługuje na tytuł „Stolicy Mądrości”. Tą Mądrością jest sam Jezus
Chrystus, Odwieczne Słowo Boga, który objawia i doskonale wypełnia wolę
Ojca (por. Hbr 10, 5-10). Maryja zaprasza każdego człowieka do
przyjęcia tej Mądrości. Także do nas kieruje polecenie, które podczas
uczty w Kanie Galilejskiej wydała sługom: „Zróbcie wszystko, cokolwiek
wam powie” (J 2, 5)."
Redemptoris Mater [21]: " W Kanie Galilejskiej została ukazana jedna tylko konkretna odmiana
ludzkiego niedostatku, pozornie drobna i nie największej wagi („wina już
nie mają”). Posiada ona jednak znaczenie symboliczne: owo wychodzenie
naprzeciw potrzebom człowieka oznacza równocześnie wprowadzenie ich w
zasięg mesjańskiej misji i zbawczej mocy Chrystusa. Jest to więc
pośrednictwo: Maryja staje pomiędzy swym Synem a ludźmi w sytuacji ich
braków, niedostatków i cierpień. Staje „pomiędzy”, czyli pośredniczy, nie jako obca, lecz ze stanowiska Matki,
świadoma, że jako Matka może — lub nawet więcej: „ma prawo” —
powiedzieć Synowi o potrzebach ludzi. Jej pośrednictwo ma więc charakter
wstawienniczy: Maryja „wstawia się” za ludźmi."
Congregavit nos in unum Christi amor ________________________________