Nabożeństwo szkaplerzne, tak jak każde inne maryjne nabożeństwo Kościoła, jeśli jest poważnie traktowane i praktykowane, wymaga trudu współpracy z Tą, której się powierzamy. W pełni praktykowane nabożeństwo szkaplerzne polega na naśladowaniu Maryi Panny. Naśladowanie Jej nie uwalnia nas jednak od krzyży i doświadczeń. Przeciwnie - włącza w szczególny sposób w cierpienie Jej Syna. Szkaplerz jest znakiem dźwigania codziennego życiowego krzyża i znakiem samego Krzyża Chrystusa.
O. Daniel od Dziewicy Maryi OCD w swojej
Instrukcji o Szkaplerzu, w której zebrał najstarszą tradycję karmelitańską, w
odniesieniu do tej świętej Szaty
(począwszy od XIV do XVII w.) pisał: Szkaplerz
był używany przez Karmelitów wcześniej, choć w nieco innym kształcie niż
dzisiaj, zanim go podarowała Najświętsza Maryja Panna, jako dar wyjątkowej
miłości [...]. Szkaplerz był używany od najwcześniejszych początków Kościoła
przez wszystkich niemal mnichów, z racji swego duchowego znaczenia oraz
płynącej z niego nauki moralnej. Już św. Doroteusz z Gazy pisał: Szkaplerz
(analabus) spoczywa na naszych barkach w kształcie krzyża. Dlatego nosimy znak
krzyża, zgodnie z tym, co zostało powiedziane: Weź swój krzyż. W ten sposób
Szkaplerz oznacza krzyż.
Większość ówczesnych autorów pisało o
Szkaplerzu jako o części habitu karmelitańskiego, nie tyle w związku z kultem
maryjnym ile w znaczeniu znaku wierności ślubom zakonnym, naśladowania
Chrystusa i umartwienia. A jako część habitu był on znany już we wczesnym
monastycyźmie.
Radykalna zmiana znaczenia Szkaplerza
nastąpiła po objawieniu Najświętszej Maryi Panny Św. Szymonowi Stock: Szatę zwaną szkaplerzem, używaną już od
początku Zakonu, większym kultem, czcią i miłością zaczęliśmy otaczać po tym
jak 'Najłaskawsza Nasza Matka przekazała ją Generałowi naszego Zakonu św.
Szymonowi Stock, jako znak swojej miłości wobec nas. Tak jak tęcza, łuk na
niebie, istniał już przed czasem potopu, ale dopiero po tym wydarzeniu został
przyjęty, jako znak przymierza między Bogiem a ludźmi, tak również Szkaplerz
wcześniej używany, został przyjęty przez Matkę Bożą jako znak przymierza
pomiędzy Nią a wszystkimi, którzy Szkaplerz pobożnie przyjmują i z wiarą go
noszą.
W większość autorów, piszących o Szkaplerzu
karmelitańskim, rozpoczyna swoje rozważania od etymologii słowa. Kładzie nacisk
na fakt, że oznacza on barki, ramiona i
plecy. Niewielu jednak wyjaśnia, dlaczego etymologia jest tak ważna. O.
Teofil Rajnaldus w swojej książce O Szkaplerzu Maryjnym pisał: „Szkaplerz" pochodzi od łacińskiego
słowa scapulae - barki, ponieważ jest szatą okrywającą barki. Barki- w języku
łacińskim nazywane były humerus. Dlatego też dawniej nazywano szkaplerz
superhumerale - gdyż spoczywał „ na " barkach i składał się z dwóch
prostokątnych kawałków materiału, zszytych razem i opadających po obu stronach
— na piersi i na plecy. W języku greckim szkaplerz nazywany był w czasach Ojców
Pustyni analabus. Szkaplerz zakłada się przez głowę tak, że spoczywa on na
barkach jak Krzyż. Okrywa piersi i plecy jak pancerz. Może być mały -sięgający
do bioder albo duży sięgający do półłydek czy kostek. Choć różni się kolorem,
kształtem lub dodatkami, to jednak posiada takie samo znaczenie duchowe i
moralne(zależnie od tradycji w jakiej powstał). Oznacza: brzemię przykazań
Bożych i znak obecności Boga; pancerz i zbroję cnót; jarzmo Krzyża Chrystusa,
posłuszeństwa wierze i wezwania do świętości. Szkaplerz opada na plecy, co
symbolicznie oznacza, że trudy, doświadczenia i krzyże znosić winniśmy pod
opieką Maryi, z poddaniem się jak Ona — woli Bożej.
I jeśli Szkaplerz nas okrywa, ochrania i ocala, to tylko dlatego, że odnajdujemy to okrycie, ochronę i ocalenie w Krzyżu Chrystusa i w Jego Matce Maryi. Należy tu uważnie odróżnić Szkaplerz od Płaszcza Maryi, którym osłania Ona wszystkich już przyodzianych Szkaplerzem. Pod tym Płaszczem pozostają oni bezpieczni od pocisków złego ducha. Najpierw przyjmujemy Szkaplerz jako znak Chrystusowego Krzyża, potem odziani Szkaplerzem, szukamy opieki Maryi, która nas okrywa swoim płaszczem. Inaczej mówiąc, dźwigających Krzyż Chrystusa, (czyli szkaplerz), Maryja bierze w swą szczególną opiekę.
Doskonale
wyrażają to słowa pieśni błogosławionego O. Alfonsa Mazurka OCD, śpiewanej do
dziś przed obrazem Matki Bożej Czerneńskiej:
Twym
Szkaplerzem przyodziani, pod Twój płaszcz garniemy się, usłysz modły nasza
Pani, zasmuconym otrzyj łzę. Okryci Krzyżem Chrystusa i ocaleni w Nim,
znajdujemy pod Płaszczem Maryi pełnię okrycia łaską i przeznaczenia do
zbawienia.
W
prawosławiu, „szkaplerz" jest znakiem krzyża, a znakiem opieki Maryi jest
raczej omforion, który rozpostarła Maryja w widzeniu danym błogosławionemu
Andrzejowi nad Carogrodem, przyjmując tym samym pod swoją opiekę naród
chrześcijański i broniąc go od nieszczęść. Podobnie pokrow — opieka, oznacza
raczej Płaszcz, który Maryja rozpościera nad swoim ludem. Nie bez powodu
członkowie XVII wiecznych Bractw szkaplerznych, nosili w czasie uroczystych
procesji, długie (do kostek sięgające) Szkaplerze brackie a na nie nakładali
płaszcze koloru błękitnego. Szkaplerz - znak Chrystusowego Krzyża
Tak więc pierwotnym znaczeniem Szkaplerza,
jeszcze przed objawieniem danym św. Szymonowi, było przyjęcie Krzyża Chrystusa.
O. Daniel od Dziewicy Maryi pisze: Szkaplerz
nosi w sobie pewne podobieństwo do krzyża. Dlatego też jest niekiedy nazywany
krzyżem. Św. Efrem mawiał, że jest rzeczą dobrą dla mnicha, aby nie
wychodził ze swej celi bez Szkaplerza.
Zakonnik zawsze winien pamiętać o Krzyżu
Chrystusa i cierpliwie go nosić na swoich barkach. Św. Doroteusz z Gazy w
jednej ze swoich nauk mówił do braci: mamy
także Szkaplerz. Leży on na kształt krzyża na naszych ramionach, a to oznacza,
że nosimy na ramionach znak Krzyża, jak mówi Pan: Weź krzyż swój i idź za Mną A
cóż to jest Krzyż, jeśli nie doskonałe umartwienie, które sprawia w nas wiara w
Chrystusa? Bo wiara zawsze pokonuje przeszkody i umożliwia nam postępowanie prowadzące
do doskonałego umartwienia, aby człowiek uwolnił się od wszystkich spraw tego
świata i we wszystkim szukał Boga. Tak więc Szkaplerz, noszony przez Ojców
Pustyni, na których życiu wzorowali się przez długie wieki Karmelici, był
znakiem Krzyża, znakiem umartwienia praktykowanego z wiarą, znakiem porzucenia
rodziny, majątku i światowych pożądliwości, z powodu wiary. Nic dziwnego, że
piszący w XVII w. Zwierciadło Karmelitańskie o. Daniel stwierdził:
w ten sposób Szkaplerz oznacza Krzyż. Ten, kto przyjmuje Szkaplerz - przyjmuje swój krzyż, aby dźwigając go naśladował Chrystusa w pokorze serca i cichości charakteru.
Od początku istnienia Karmelu, aż do dziś, w czasie
uroczystości przyjęcia habitu karmelitańskiego (uroczystości obłóczyn),
Przełożony wręcza klęczącemu postulantowi Szkaplerz z kapturem, mówiąc: Przyjmij słodkie jarzmo Chrystusa i lekkie
brzemię jego w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Postulant przyjmuje
Szkaplerz, całuje go i nakłada przez głowę na barki. Wyraża przez to przyjęcie
Krzyża Chrystusa, krzyża zakonnego życia, ubóstwa, posłuszeństwa i czystości. Ten
krzyż, Chrystus nakłada na każdego, kto chce za Nim iść i być Jego uczniem.
Będzie to krzyż życia zakonnego, małżeńskiego, rodzicielskiego, słowem- życia
chrześcijańskiego.
Podejmujemy
więc dzieło ukrzyżowania w sobie starego człowieka, wraz z jego pożądliwościami
i namiętnościami. Dzieło
miłowania Chrystusa bardziej niż samego siebie, wyrzekania się wszystkiego, co
posiadamy, zmagania się o życie wieczne. Szkaplerz jest poniekąd ukryciem w
Męce Chrystusa, okryciem Jego pokory i poniżenia, ukryciem się w Jego ranach.
Jest noszony i czczony przez wiele Zgromadzeń zakonnych, niezwiązanych z
duchowością karmelitańską. Przyodzianie Szkaplerzem Maryi może rodzić i rodzi
wielorakie cierpienia. Chrystus przyodziany staje się przedmiotem kpin i jest
głęboko upokorzony. Szkaplerz może stać
się przyczyną wspólnoty z Chrystusem cierpiącym, wyrażać postawę zjednoczenia z
Krzyżem a nawet przyjęcia męczeństwa. Okrycie cierpieniem Boga otwiera nas na
tajemnicę Miłości Ukrzyżowanej. Dać się ogarnąć Szkaplerzem znaczy odnaleźć
głębię trwania przy Chrystusie pod Krzyżem. Owo trwanie jest naśladowaniem
Maryi stojącej pod Krzyżem, jak kapłan, który ofiaruje Bogu Ojcu cierpienie Chrystusa,
ofiaruje się razem z Chrystusem i - co równie istotne - pod Krzyżem spotyka się
Matkę męczenników. Trwanie pod Krzyżem, trwanie w Szkaplerzu, trwanie
skruszone, jest wiernością świadczącą o miłosierdziu Boga. Z głębi wspólnego
cierpienia, cierpienia Bożo-ludzkiego, płynie modlitwa o przebaczenie. Taka
wierność pozostawia Maryi wolność działania. Taka wierność szkaplerzna nie
odwołuje się bowiem do uporczywego cierpiętnictwa, ale do nadziei przyszłej
chwały. Cierpień teraźniejszych nie można porównywać z chwałą która ma się w
nas objawić (por. Rz 8, 18). Zdobycie Dobra Najwyższego ma najwyższą cenę. Szkaplerz
jest znakiem przymierza zawartego z Bolesnym Sercem Matki i umęczonym Sercem
Syna. Przyjmując Szkaplerz przyjmujemy
Maryję do siebie, a tym samym bierzemy na swoje barki Krzyż Chrystusa, który
Ona niosła, aż do śmierci z miłości. Być może z tego też powodu Koronka do
siedmiu Boleści Matki Bożej, aż do XX w. praktykowana była jako modlitwa
zamienna dla członków Bractw Szkaplerznych zamiast małego Oficjum o
Najświętszej Maryi Pannie.
Szkaplerz
- cierpliwość i posłuszeństwo
Barki
człowieka obarczone odpowiedzialnością za swe życie z Bogiem i zbawienie innych
domagają się zasadniczego wsparcia, okrycia w czasie walki. Na polach bitew o
człowieka, okrycie — pancerz, odgrywa zasadniczą rolę. Każdy człowiek poważnie myślący o zwycięstwie
szuka obrony pod pancerzem Matki. Szkaplerz jest nie tylko ubraniem, ale zbroją
i pancerzem Krzyża, który chroni ich przed zasadzkami szatana.
Zostanie to potwierdzone wówczas, gdy Maryja Panna, dając Szkaplerz św.
Szymonowi, obdarzy go głównym przywilejem: Kto w nim umrze nie dozna ognia
piekielnego. Ustanowi go znakiem zbawienia, który jest w Krzyżu i ratunkiem w
niebezpieczeństwach, który przychodzi nam przez obronę Maryi. Z tego powodu św.
Efrem nakazywał mnichom, aby nie wychodzili z celi bez Szkaplerza. Szatan lęka
się Szkaplerza, gdyż oznacza on Maryję i Krzyż. Szatan lęka się Krzyża przedstawionego w tej
szacie i ucieka przed nim, gdyż Szkaplerz jest nie tylko ubraniem, ale również
zbroją i pancerzem, który ich chroni przed zasadzkami nieprzyjaciela.
Św. Efrem pisze w „ Żywocie św. Juliana
Mnicha " o pewnym chłopcu ubranym w Szkaplerz. Jakiś zły człowiek porwał
go i uprowadził do jaskini, gdzie zamierzał złożyć go w ofierze szatanowi.
Jednakże złe duchy nie tknęły chłopca z powodu Szkaplerza. Gdy bowiem
zaprowadził go ten nieszczęsny człowiek do pewnego podziemnego miejsca, gdzie,
jak sądzono, było złożone dużo złota, demon po zobaczeniu znaku Krzyża, którym
był obleczony i naznaczony, nie miał śmiałości mu zaszkodzić, ponieważ ten
człowiek uprowadził go wraz ze Szkaplerzem. Szkaplerz używany w sposób święty
przez święte osoby, został wsławiony przez Boga licznymi cudami. Były one
odpowiedzią na świętość konkretnych osób, dźwigających Szkaplerz na swoich
barkach, jako brzemię prawdziwej świętości. Modlitwa:
O Maryjo, Ty stałaś się moją Matką na
szczycie cierpienia i utrapień [Golgoty]. Ufam, więc Tobie całkowicie, kiedy
spadają na mnie utrapienia ze strony ludzi, pokusy i pustka w duszy. Pozwól mi
schronić się w Twoim Sercu, moja dobra Matko i wzywać Twojej pomocy. Nie dozwól
mi zginąć! Udziel mi łaski cierpliwości i ufności w utrapieniach. Pomóż mi
cierpieć z miłością. Pozwól mi trwać jak Ty u stóp Krzyża, jeśli jest to wolą
Twego drogiego Syna. Nigdy nie zginie ten, kto jest oddanym Twoim dzieckiem,
Maryjo. Ulituj się nade mną o dobra Matko. Cała oddaję się Tobie, a Ty oddaj
mnie Twojemu boskiemu Synowi, którego chcę kochać całym sercem. Daj mi Dobra
Matko serce płonące miłością do Jezusa! Módl się też za mnie teraz i w godzinę
śmierci mojej. Amen
Więcej o Szkaplerzu:
opr. własne